Senast uppdaterad 8. september 2025.
Du är alltid välkommen att kontakta oss om du har frågor om konkreta varor, själva köpprocessen, leverans, villkor eller något annat.
Så här handlar du på Supervin.se:
Alla priser på webbplatsen anges i svenska kronor inklusive moms, avgifter och tull. Dock anges inte tull i samband med försäljning till utlandet.
Avtal på vår webbplats ingås på svenska. Avtalet finns i beställningsbekräftelsen som du får via e-post. Du kan alltid få en kopia av din beställningsbekräftelse genom att skriva till Supervins kundtjänst på [email protected].
Supervins bästa priser baseras på försäljning av hela lådor, företrädesvis med 6 st. Vid köp av hela lådor tas kostnaden för ompackning bort (både i arbetstid och förpackning) och därmed kan vi erbjuda extra bra priser.
För vissa varor får du mängdrabatt vid köp av t.ex. 3 st.
För t.ex. några portviner eller exklusiva mousserande viner är det erbjudandepriser på 1 st.
Du har alltid möjlighet att köpa separata flaskor eller ”udda antal”, men inte till det billiga lådpriset.
Vid försäljning av viner i trälådor medföljer trälådan när du köper det antal flaskor som trälådan är utformad för. Detta är olika från produkt till produkt, men emballagetypen anges alltid på produktsidan.
Om ett pris är uppenbart felaktigt och du rimligtvis borde ha upptäckt detta, har vi inte skyldighet att leverera produkten till det felaktiga priset. Vi strävar dock alltid att hitta en rimlig lösning i samarbete med dig som kund.
På Supervin.se är det möjligt att betala med följande betalningsmedel:
Vid betalning med privata betalkort tar vi inte ut någon avgift vid betalning.
PBS har godkänt Supervin att hantera ovan nämnda betalkort. Betalning som sker med dessa kort skyddar dig alltid mot missbruk. När du får din betalningsöversikt kan du avvisa en betalning om det är något som inte stämmer. Supervin använder SSL (Secure Socket Layer) i betalningssystemet, vilket betyder att du som kund inte har någon självrisk om ditt kort blir missbrukat. Därmed får du optimal säkerhet. SSL-systemet betyder dessutom att uppgifter som skickas i samband med köp med betalkort på Supervin.se är krypterade och det är därmed bara PBS som kan läsa dem. Varken Supervin eller andra kan läsa dessa uppgifter.
Beloppet reserveras efter att beställningen är gjord och dras först från ditt kort när varorna skickas från vårt lager. Dock med undantag för ”en primeur”-varor, för vilka pengarna dras när du genomför din beställning (se särskild punkt om ”Köp av viner ’en primeur’”). Det kan aldrig dras ett större belopp än det du godkänt vid köpet.
Om du betalar med ett internationellt betalkort (Visa, Mastercard, Maestro, American Express, JCB) reserveras beloppet direkt. Pengarna är reserverade på ditt kort till dess att:
Pengarna reserveras som standard i 30 dagar. Du kan läsa mer om reglerna för ditt specifika kort hos din kortutgivare.
Hos Supervin kan du köpa viner ”en primeur” – det vill säga förhandsköpa viner innan de producerats. Vid köp av viner som säljs en primeur är det inte möjligt att köpa vanliga lagervaror samtidigt. Detta är på grund av redovisning och lagerhantering.
När du beställer viner en primeur köper du flaskor som ännu inte är färdigproducerade till ett förmånligt pris. Därför dras pengarna direkt när du genomför din beställning.
En primeur-viner köps vanligtvis cirka 2 år innan vinet är färdigproducerat och klart för leverans. För alla en primeur-viner uppges när vi förväntar oss att ta emot vinet från producenten. Vi kontaktar dig när vi får reda på den slutliga leveransdagen.
Du har samma ånger- och returrätt för viner som köpts en primeur som på våra övriga produkter.
Vid köp av vanliga förhandsbeställda varor (inte en primeur, se punkten om köp av viner en primeur) gäller samma villkor som för övriga köp på Supervin.se.
Vi är ålagda enligt lag att genomföra ålderkontroller på alla kunder innan vi säljer alkohol till dem online.
För att genomföra denna kontroll måste vi därför be alla våra kunder att logga in med BankID.
När du loggar in med BankID får vi ditt födelsedatum. Vi samlar inte in och sparar inte ditt personnummer eller andra känsliga personuppgifter.
På Supervin.se har vi utvecklat en enkel lösning så att du bara behöver använda BankID en gång om du skapar ett konto hos oss så att vi kan spara ditt BankID. Sen behöver du bara logga in med ditt lösenord för att komma förbi ålderskontrollen.
Du kan naturligtvis också fortsatt enkelt handla utan att vara inloggad, då behöver du bara genomföra ålderskontrollen med BankID i samband med varje köp.
Leveranskostnaderna läggs till i beloppet för varje beställning. När du handlar på Supervin.se skickar vi dina varor med fraktföretaget Airmee som kan leverera till större delen av Sverige. Ange ditt postnummer i kassan för att se om vi kan leverera till din adress.
Vid köp av en primeur-varor uppges det för varje enskild vara när vi förväntar oss att kunna leverera din förhandsbeställning. Detta datum är vägledande eftersom den slutliga leveransen beror på vingården. Vi meddelar dig när dina varor är på väg.
Du kan välja ett önskat framtida leveransdatum när du väljer ditt leveranssätt. På så sätt kan du välja att få paketet levererat när och dit det passar dig bäst.
Leveranstid
Du kan förvänta dig att få din leverans inom 2–5 arbetsdagar. Inga leveranser sker på lördagar, söndagar eller allmänna helgdagar. Beställningar levereras måndag–fredag kl. 17.00–22.00.
Fraktpris
Fraktpriset är 59 SEK om summan är 0–599 kr. Vid köp för 600–999 SEK är fraktpriset 29 SEK. Köp för över 999 SEK levereras gratis.
Moms och avgifter
Alla priser på webbplatsen anges i svenska kronor inklusive moms och avgifter. Supervin redovisar moms och avgifter direkt till det svenska Skatteverket.
Retur
Du har 14 dagars returrätt hos Supervin för alla oöppnade flaskor. Du står själv för omkostnaderna för returförsändelsen.
Alla returförsändelser ska skickas till:
SUPERVIN A/S
Mandøvej 9A
9800 Hjørring, Danmark
Har du frågor?
Vår kundtjänst står redo att hjälpa dig!
E-post: [email protected]
Telefon: +45 98 92 18 53
Vid beställning före kl. 15.00 skickas din beställning samma dag.
I sällsynta fall kan det ske fel i kommunikationen mellan våra system som leder till att en produkt har blivit översåld och därför inte kan levereras som avtalat. I många fall kommer vi att kunna leverera med försening.
Vi strävar dock alltid efter att så fort som möjligt informera om detta och göra vad vi kan i ärendet – t.ex. ge dig pengarna tillbaka eller hjälpa dig att hitta en motsvarande vara på ett annat ställe.
Det kan ske fel hos våra leverantörer – t.ex. att ett paket delas ut till fel område, vilket gör att leveransen försenas. I dessa fall strävar vi efter att så snabbt möjligt meddela dig om detta och när du kan förvänta dig att få din leverans.
I sällsynta fall skadas en beställning i samband med hanteringen och också i dessa fall strävar vi efter att snabbast möjligt informera dig om detta och vad vi kan göra i ärendet – t.ex. genom att skicka en ersättningsbeställning så snabbt som möjligt eller ge dig pengarna tillbaka.
Hos Supervin får du alltid 30 dagars ångerrätt. Varor som köps i december har utvidgad ångerrätt till den 8 januari kommande år, dock alltid minst 30 dagar. Fristen innebär att du har 30 dagar från mottagandet av din beställning att meddela oss om att du vill ångra ditt köp.
Om du vill använda dig av ångerrätten ska du kontakta kundtjänst via e-post: [email protected] eller ringa till +45 98 92 18 53, så hjälper vi dig vidare i processen.
Du kan också utöva din ångerrätt genom att fylla i standardblanketten för ångerrätt som du hittar nederst i dessa villkor. Standardblanketten för ångerrätt bifogas också till din e-post i samband med din beställningsbekräftelse.
Obs:
När du har meddelat oss om att du vill ångra ditt köp har du 14 dagar på dig att skicka tillbaka varan till oss.
I samband med returnering av varor till Supervin.se gäller samma villkor som vid ångerrätt. Det förväntas att du som kund själv skriver ut returetiketter och sätter på dem på returvaran. Vid returnering av varor står du själv för avgiften.
Om varan har tappat i värde och det beror på att du har använt den på ett annat sätt än vad som är nödvändigt för att fastställa varans art, egenskaper och funktionssätt kan du endast få en del av köpesumman tillbaka. Beloppet du kan få tillbaka beror på varans handelsmässiga värde och i vissa fall kan det betyda att du endast kan få fraktkostnaden tillbaka.
Om du ångrar ditt köp får du tillbaka dina pengar. Om varan har tappat i värde drar vi av det belopp som du är ansvarig för.
Vi betalar tillbaka alla betalningar som vi fått från dig, däribland leveranskostnader (detta gäller dock inte extra leveranskostnader i de fall du har valt en annan leveransform än den billigaste formen av standardleverans som vi erbjuder), senast 14 dagar från dagen då vi mottagit ditt meddelande om att du vill ångra avtalet.
Vi återbetalar pengarna med samma betalningsmedel som du använde vid köpet, om vi inte avtalat något annat.
Vi kan hålla inne betalningen tills vi har mottagit varan om du inte skickar oss dokumentation på att du returnerat den.
Supervin Lager
Mandøvej 9
9800 Hjørring
Vi tar endast emot paket som skickas direkt till adressen.
När du handlar hos oss som konsument gäller konsumentköplagen för varuköp.
När du handlar på Supervin.se har du självklart 24 månaders reklamationsrätt om det är något fel på varan. Detta innebär att du antingen kan få varan utbytt, pengarna tillbaka eller nedsättning av priset beroende på den specifika situationen.
Reklamationsrätten kan vara begränsad till varans naturliga hållbarhet. Varans hållbarhetsdatum står på förpackningen. Återbetalning av varan avtalas med Supervins kundtjänst och återbetalas som utgångspunkt via det betalningssätt som användes för betalning av beställningen, om inte något annat avtalas med Supervins kundtjänst.
Det är självklart ett krav att reklamationen är berättigad och att felet inte uppstått till följd av felaktig användning av produkten eller annat skadevållande beteende.
Reklamationen ska självklart ske inom ”rimlig tid” efter att bristen eller felet upptäckts. Om du reklamerar inom två månader efter att bristen upptäckts kommer reklamationen alltid anses ha utförts inom skälig tid.
Om reklamationen är berättigad återbetalar vi dina (rimliga) fraktkostnader. Varan ska alltid skickas tillbaka i lämpligt emballage. Kom också ihåg att få kvitto på försändelsen, så att vi kan betala tillbaka dina fraktkostnader.
Varan skickas till:
Supervin Lager
Mandøvej 9
9800 Hjørring
Vi tar endast emot paket som skickas direkt till adressen.
Obs! Vi bokar frakten åt dig när du kontaktar kundtjänst och avtalar reklamationen med oss. Så hämtas returpaketet direkt på din adress.
När du returnerar varan ombeds du bifoga en detaljerad beskrivning av problemet.
Om du handlar som företagare förbehåller vi oss rätten att avhjälpa t.ex. i form av reparationer i stället för att byta ut varan.
Om du som konsument har klagomål på ditt köp ska du kontakta [email protected]. Om vi inte lyckas hitta en lösning kan du anmäla detta till Allmänna reklamationsnämnden på https://www.arn.se/om-arn/anmalan/.
För att lämna in ett klagomål ska varan eller tjänsten som du vill klaga på ha kostat minst 1.110 kr och högst 100.000 kr. För klagomål om kläder och skor måste priset ha varit minst 720 kr. Det tas ut en avgift för att behandla ditt klagomål.
När du handlar i en e-märkt webbutik kan du få ditt ärende behandlat gratis – oavsett beloppets storlek. Läs mer här.
Om du är bosatt i ett annat land än Sverige kan du klaga till EU-kommissionens klagomålsportal här: http://ec.europa.eu/odr.
Fyll i formuläret och skicka det till kundtjänst på [email protected] om du vill utöva din ångerrätt.